Слівінська Вікторія Юріївна
Фастівська ЗОШ №10
Літературне читання 4 клас
Тема.
Добро починається з усмішки. В. Сухомлинський «Усмішка»
Мета: Формувати вміння аналізувати прозові твори,
удосконалювати навички їх читання, вчити визначати головну думку; продовжити
знайомити з поняттям добра і зла; виховувати в учнів доброзичливе ставлення до
оточуючих, бажання робити добро.
Хід уроку
І.
Організаційна частина
Заходьте, будь ласка у класну
родину,
Тут вміння читати і слово –
єдині!
Ласкаво просимо! Доброго
дня!
- Сьогодні на
уроці ми ознайомимось з оповіданням
Василя Сухомлинського «Усмішка» і з’ясуємо, у чому сила усмішки, чи може звичайна
усмішка робити добро. Символом нашого уроку буде ось це зображення сонечка.
Подивіться, який ласкавий у нього погляд, добрі очі, як приємно воно до нас
посміхається. Нехай ця посмішка зігріває нас своїм теплом протягом уроку.
ІІІ.
Актуалізація опорних знань
1. Побудова асоціативного «куща»
- Що ви уявляєте, коли почуєте слово «усмішка»?
Усмішка
Сонячний день Подарунок
Успіх
- Усмішка – це маленьке свято, ознака гарного настрою, це дотик любові, це
джерело в пустелі. Усмішка триває одну мить, але в пам'яті залишається надовго,
вона робить життя щасливим. Це відпочинок
для тих, хто втомився, це ліки від будь-яких неприємностей. Усмішка – візитна
картка доброї людини, адже не можна робити добро не посміхаючись. Усмішку
потрібно дарувати. Давайте і ми
подаруємо один одному усмішку і скажемо один одному найщиріші побажання.
- Як змінився ваш настрій? (Стало на
душі приємно, покращився настрій)
- Ми ніби зарядили один одного хорошим настроєм і в класі стало світліше
від ваших усмішок.
Усмішка ласкава — то найкраща страва.
Так народна мудрість промовля до нас.
З усмішкою добре вийде кожна справа,
Бо вона підносить нас у добрий час.
Всім завжди приємно, коли зла немає,
Очі випромінюють ніжність й доброту.
Усмішка теплом нам серце зігріває,
Пам’ятайте, люди, істину просту.
- Про те, яку силу має усмішка, ми прочитаємо в оповіданні.
VI. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
Розвиток мовленнєвих умінь і навичок
1.
Словникова
робота.
- Прочитайте
мовчки «пірамідки» слів.
Іде
луг
страх
Дибає
ціпок
похмурі
Оволодів
повагом
запитливо
Барвистий
тремтіла
жайворонок
Почимчикувала
затьмарився
насторожилася
- Значення
яких слів вам не зрозуміло?
- Що таке
ціпок? (Палиця)
- Знайдіть
серед цих слів слова-синоніми. Продовжте цей ряд.
( Бреде, шкандибає, чеберяє ).
2.
Читання і
опрацювання тексту «Усмішка».
3. Читання вголос сильнішими учнями і
вчителем (за абзацами).
4.
Аналіз тексту оповідання.
- То чому це оповідання має таку назву? (Автор хотів
показати нам, як усмішка може покращити настрій людині, зробити світ навколо
прекрасним)
- Який настрій був у дівчинки спочатку? (Вона
усміхалась, їй було радісно)
- Хто повернув дівчинці втрачений настрій? (Бабуся із
доброю і щирою усмішкою)
VII. Повторне читання тексту учнями і робота над
текстом.
1. Робота в парах
- Прочитайте текст мовчки ,
придумайте цікаві запитання до тексту і поставте їх
один одному.
- Поясніть значення виділених
речень: а) Грав на срібних струнах жайворонок. б) І тої ж хвилини їй
здалося, що затьмарився, спохмурнів цілий світ … в) Світ знову ожив, заспівав …
- То яка головна думка оповідання? (Щира усмішка
робить життя прекрасним)
3. Вибіркове читання.
- Знайдіть
опис дівчинки, діда, посмішки бабусі.
4. Гра «Займи позицію».
Дідусь – добра людина; дідусь – зла
людина; інша думка.
Фізкультхвилинка
( Під мелодію «Пісня про усмішку)
- Визначимо
найуважнішого читача.
- Знайдіть і доповніть
порівняння словами з тексту: волосся біле, мов …
(спіла вишня); срібна пісня жайворонка тремтіла, мов … (той
струмок, що ось- ось помре); заясніли кульбабки, мов … (маленькі сонця).
- В останньому
абзаці відшукайте найдовші слова (насторожилась, переливаючись).
- У першому абзаці
прочитайте односкладові слова (був,
на, що, грав)
VIII. Узагальнююча бесіда за змістом твору.
1. Гра «Відкритий мікрофон».
- На що ж
здатна посмішка? ( Піднімає настрій; облагороджує; посилює довіру один
до одного; гасить злобу, ненависть; робить життя людей красивим, радісним).
- Чого навчає нас це оповідання? (Радіти життю,
бути добрими, дарувати людям щиру усмішку, адже вона несе добро)
- Коли жити
в любові й добрі – усе життя на Землі буде одною неповторною усмішкою. Отже,
хто посміхається – той живе.
Усмішка, як сонце, шлях освітить вчасно,
З нею всі рідніші і не треба слів.
То ж зустрічним людям усміхнися вчасно,
Щоб тобі всміхнутись кожен захотів.
2. Практична робота. Виготовлення сонечок. Демонстрація виробів.
- Кому ти подаруєш своє сонечко?
ІХ. Підсумок
уроку
- Дякую за гарну працю. Будьте добрими! Частіше
посміхайтеся! Розкажіть мамі чи бабусі про силу посмішки. Посміхайтеся усім, і нехай це стане вашою звичкою.
Немає коментарів:
Дописати коментар