субота, 26 жовтня 2024 р.

 

Вчитель вищої категорії

Слівінська Вікторія Юріївна

Фастівська ЗОШ №10
Літературне читання 4 клас

Тема.  Добро починається з усмішки.   В. Сухомлинський «Усмішка»

Мета: Формувати вміння аналізувати прозові твори, удосконалювати навички їх читання, вчити визначати головну думку; продовжити знайомити з поняттям добра і зла; виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання робити добро.

Хід уроку

І. Організаційна частина

Заходьте, будь ласка у класну родину,

Тут вміння читати і слово – єдині!

Ласкаво просимо! Доброго дня!

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

  - Сьогодні на уроці ми ознайомимось  з оповіданням Василя Сухомлинського «Усмішка» і з’ясуємо, у чому сила усмішки, чи може звичайна усмішка робити добро. Символом нашого уроку буде ось це зображення сонечка. Подивіться, який ласкавий у нього погляд, добрі очі, як приємно воно до нас посміхається. Нехай ця посмішка зігріває нас своїм теплом протягом уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Побудова асоціативного «куща»

- Що ви уявляєте, коли почуєте слово «усмішка»?

                                                         Доброта    

Усмішка

                             Дружба                             Настрій

 

                      Щастя                                                                   Свято

 

                             Сонячний день                       Подарунок

                                                             Успіх

- Усмішка – це маленьке свято, ознака гарного настрою, це дотик любові, це джерело в пустелі. Усмішка триває одну мить, але в пам'яті залишається надовго, вона робить життя щасливим.  Це відпочинок для тих, хто втомився, це ліки від будь-яких неприємностей. Усмішка – візитна картка доброї людини, адже не можна робити добро не посміхаючись. Усмішку потрібно дарувати. Давайте і ми подаруємо один одному усмішку і скажемо один одному найщиріші побажання.

2. Гра «Коло друзів»

- Як змінився ваш настрій? (Стало на душі приємно, покращився настрій)

- Ми ніби зарядили один одного хорошим настроєм і в класі стало світліше від ваших усмішок.

 

Усмішка ласкава — то найкраща страва.
Так народна мудрість промовля до нас.
З усмішкою добре вийде кожна справа,
Бо вона підносить нас у добрий час.
Всім завжди приємно, коли зла немає,
Очі випромінюють ніжність й доброту.
Усмішка теплом нам серце зігріває,
Пам’ятайте, люди, істину просту.

- Про те, яку силу має усмішка, ми прочитаємо в оповіданні.

VI. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і навичок

1.   Словникова робота.

- Прочитайте мовчки  «пірамідки» слів.

Іде                                  луг                                    страх

Дибає                              ціпок                                похмурі

Оволодів                         повагом                           запитливо

Барвистий                       тремтіла                          жайворонок

Почимчикувала              затьмарився                    насторожилася

- Значення яких слів вам не зрозуміло?

- Що таке ціпок? (Палиця)

- Знайдіть серед цих слів слова-синоніми. Продовжте цей ряд.

( Бреде, шкандибає, чеберяє ).

2.   Читання і опрацювання тексту «Усмішка».

- Подумайте, чому це оповідання має таку назву.

3.  Читання вголос сильнішими учнями і вчителем  (за абзацами).

4.  Аналіз тексту оповідання.

- То чому це оповідання має таку назву? (Автор хотів показати нам, як усмішка може покращити настрій людині, зробити світ навколо прекрасним)

- Який настрій був у дівчинки спочатку? (Вона усміхалась, їй було радісно)

- Чому він змінився? (Дівчинка зустріла дідуся з похмурим обличчям і він не усміхнувся їй у відповідь)

- Хто повернув дівчинці втрачений настрій? (Бабуся із доброю і щирою усмішкою)

VII. Повторне читання тексту учнями і робота над текстом. 

1. Робота в парах

- Прочитайте текст мовчки , придумайте цікаві запитання до тексту і поставте їх один одному.

2. Гра «Я так думаю»

- Поясніть значення виділених речень: а) Грав на срібних струнах жайворонок. б) І тої ж хвилини їй здалося, що затьмарився, спохмурнів цілий світ … в) Світ знову ожив,  заспівав …

- То яка головна думка оповідання? (Щира усмішка робить життя прекрасним)

 3. Вибіркове читання.

- Знайдіть опис дівчинки, діда, посмішки бабусі.

 4.  Гра «Займи позицію».

Дідусь – добра людина;   дідусь – зла людина;   інша думка.

Фізкультхвилинка

( Під мелодію  «Пісня про усмішку)

 5. Вправи на виявлення художніх особливостей тексту.

- Визначимо найуважнішого читача.

 - Знайдіть і доповніть порівняння словами з тексту:   волосся біле, мов …  (спіла вишня);  срібна пісня жайворонка тремтіла, мов … (той струмок, що ось- ось помре);  заясніли кульбабки, мов … (маленькі сонця).

 - В останньому абзаці відшукайте найдовші слова  (насторожилась, переливаючись).

 - У першому абзаці прочитайте односкладові слова (був, на, що, грав)

VIII. Узагальнююча бесіда за змістом твору.

  1. Гра «Відкритий мікрофон».

- На що ж здатна посмішка? ( Піднімає настрій; облагороджує; посилює довіру один до одного; гасить злобу, ненависть; робить життя людей красивим, радісним).

- Чого навчає нас це оповідання? (Радіти життю, бути добрими, дарувати людям щиру усмішку, адже вона несе добро)

- Коли жити в любові й добрі – усе життя на Землі буде одною неповторною усмішкою. Отже, хто посміхається – той живе.

Усмішка, як сонце, шлях освітить вчасно,
З нею всі рідніші і не треба слів.
То ж зустрічним людям усміхнися вчасно,
Щоб тобі всміхнутись кожен захотів.

- А на пам’ять про сьогоднішній урок ми виготовимо сонечко із солоного тіста. Коли тісто підсохне, обов’язково прикрасьте його обличчя усмішкою. Ви можете його подарувати своїм рідним чи другові. Нехай його ласкава усмішка зігріває всіх навколо.

2. Практична робота. Виготовлення сонечок.  Демонстрація виробів.

- Кому ти подаруєш своє сонечко?                                        

ІХ. Підсумок уроку

- Дякую за гарну працю.  Будьте добрими!  Частіше посміхайтеся! Розкажіть мамі чи бабусі про силу посмішки. Посміхайтеся усім, і нехай це стане вашою звичкою.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар